بررسی تحول مضامین در داستانهای کوتاه (از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان دفاع مقدس)

پایان نامه
چکیده

ادبیات داستانی بر آثار منثوری دلالت می کند که ماهیت تخیلی دارند. داستان کوتاه جزئی از ادبیات داستانی است . ویژگیهای داستان کوتاه عبارتند از: -1 پیرنگ داستان کوتاه بر عمل داستانی یگانه ای استوار است . -2 در داستان کوتاه، شخصیتها معمولا پیش از آغاز داستان تکوین یافته است . -3 در داستان کوتاه، به جای کل زندگی، فقط قسمتی از آن موضوع کار نویسنده قرار می گیرد. -4 داستان کوتاه معمولا از یک هزار و پانصد تا پانزده هزار کلمه را در بر می گیرد. داستان کوتاه ایران به معنی امروزین آن در سال 1300 ش . با انتشار مجموعه داستان "یکی بود یکی نبود". جمالزاده شروع شد. با انتشار این مجموعه داستان، تحول زیادی در داستان نویسی روی داد و آن را در جهت قصه نویسی جهانی سوق داد. بعد از او نویسندگان دیگری چون: هدایت ، علوی، چوکب ،آل احمد، میرصادقی، و ... به شیوه های تازه ای در زمینه داستان کوتاه دست یافتند. یکی از عناصر داستان کوتاه "درونمایه" (مضمون) است . فکر مسلط و اندیشه حاکم در هر اثر را درونمایه گویند. خواننده داستان با خواندن تدریجی آن، به درونمایه داستان پی می برد. از این رو همه عناصر تشکیل دهنده داستان باید به گونه ای با هم هماهنگی داشته باشند تا بتوانند پیان داستان را به خواننده انتقال دهند. داستان کوتاه ایران، در پنجاه سال گذشته یا شاهد داستانهای مبتذل عشقی بوده است و یا ناظر داستانهای سیاسی. داستانهای مبتذلی که جولانگاهشان، اغلب برخی از مطبوعات بوده است ، از زندگی مایه گرفته اند، ولی بیش از همه، مسائل عشقی مضمون اصلی این داستان بوده است . نویسندگان این داستانها، پیام پوچ و بی جاذبه خود را سوار بر تکنیکی ضعیف از داستان نویسی می کردند که مهمترین عنصر آن، طرح مسائل عشقی بود. داستانهای سیاسی که درصد آنها نسبت به داستانهای مبتذل کمتر بوده است - علی رغم تکنیک قوی - ادبیاتی غرب زده یا شرق زده و سراسر خودباختگی در برابر آن فرهنگها بود. از این جهت ، نتوانستند در میان مردم بمانند و جاودانه به حیات خود ادامه دهند. انقلاب اسلامی موجب تحول بنیادینی در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. - ادبیات نیز که بازتاب رویدادهای زمانه خود است - از این دگرگونیها برکنار نبود. انقلاب اسلامی بین داستانهای کوتاه انقلاب و بعد از آن خط افتراقی کشید. به گونه ای که مضامین و درونمایه های داستانها کاملا تغییر کرد و منطبق با واقعیات جامعه و آرمانها و ارزشهای اسلامی شد. در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی (بین سالهای 60-75) حجم وسیعی از داستانهای مارکسیستی با درونمایه های ظلم ستیزی، مبارزه با اختلاف طبقاتی جامعه و فقر حاکم بر آن و افشای چهره کثیف رژیم پهلوی منتشر شد. اما با آشکار شدن چهره واقعی نویسندگان این گونه داستانها فعالیت آنها بتدریج کمرنگتر شد و چهره های جدیدی از نسل انقلاب قلم به دست گرفتند و با مضامینی چون ایثار و از خودگذشتگی ملت در مقابله با تجاوز رژیم عراق، شهادت ، اسارت و مسائل پیرامون آن، بمباران شهرها، مهاجرت مردم در شهرهای مرزی، مقاومت مردم در این شهرها و ... داستان کوتاه ایرانی شکل تازه ای بخود گرفت و نوعی غنا و تعالی در مضامین و محتوی داستانها ایجاد شد. اما این داستانها به سبب نداشتن تجربه کافی نویسندگان آنها و شتاب زدگی ای که جریان تند حوادث پس از انقلاب و جنگ در تمام زمینه ها ایجاد کرده بود، بعضا از ساخت و پرداختی کاملا پخته و سنجیده برخوردار نبودند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی بازنمایی انسان در هنرهای حجمی ایران پس از انقلاب اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس در ارتباط با مدرنیسم هنری

بدنۀ اصلی و پویای هنرهای تجسمی در ایران پس از انقلاب اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس دارای ماهیتی دینی و متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی است. به‌رغم نادیده‌انگاری یا تقبیح پیشینۀ هنری بلافصل و دستاوردهای آن، نفی مدرنیسم غربی، برتری محتوا بر فرم هنری و تلاش جهت تکوین و تلفیق فرم به منظور انتقال و تعامل هرچه‌بهتر محتوا و معانی با مخاطب عام، رجوع به نظریات و آرای نویسندگان و هنرمندان دستاوردهای هن...

متن کامل

بررسی مضامین محوری داستان‌های کوتاه دفاع مقدّس

داستان کوتاه، روایت منثور خلاّق نسبتاً کوتاه، با گروه محدودی از شخصیّت‎هاست که در عملی منفرد شرکت دارند و در پشت آن ساختار محکمی از فکر و اندیشه وجود دارد و به آسانی توانایی بیان موضوعات سیاسی، نظامی، فرهنگی و... را داراست. هشت سال دفاع مقدّس گنجینة گران‎بهایی در اختیار داستان‎نویسان قرار داد؛ به گونه‎ای که با وقوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس، مضمون داستان کوتاه تعبیر کرد و مضامینی، همچون: شهادت و ایثار...

متن کامل

سبک شناسی شعر شاعران زن از پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس (طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، فاطمه راکعی)

شعر بستری مناسب برای بیان ذهنیات، تجسّم احساسات و تجلّی افکار، اندیشه ها و نگرش های انقلابی است. سبک شناسی ابزاری مفید برای شناسایی هویّت انسانی، علمی، ادبی و دیدگاه فکری شاعر است. امروزه انجام دادن پژوهش های نوین زبان شناسی و ارائه نظریه های جدید ادبی، سبک شناسی را در انجام دادن تجزیه و تحلیل های دقیق تر یاری رسانده است. سبک شناسی لایه ای (مدرن) که یکی از مدل های سبک شناسی نوین به شمار می رود...

بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ‌ سروده‌های دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش)

شعر دفاع مقدس، یکی از جریان‏های ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمان‏مند با زمینه‏های بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، می‏تواند فی‏نفسه عاملی برای ایجاد جریانی ادبی باشد. شعر دفاع مقدس به دو دوره تاریخی -ادبی (59ـ63 و 64ـ67) قابل تقسیم است که هر یک دارای ویژگی‏های متمایزی است. گونه سوگ‏سرایی (رثا) یکی از جریان‏های عمده...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023